Elektrische wagens probleemloos opladen? Met deze laadpaaltransformatoren

Elektrische wagens probleemloos opladen? Met deze laadpaaltransformatoren
Published : - Categories : Nieuws , Projecten

Het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische wagens in Europa neemt aardig toe. Dat betekent ook dat het aantal laadpalen voor deze auto’s stijgt. Uit bevraging van onze klanten blijkt dat het opladen van elektrische voertuigen niet altijd van een leien dakje verloopt. Dat komt omdat we in België en in verschillende andere Europese landen in bepaalde gebieden een atypisch elektriciteitsnet hebben.

In dit blogbericht gaan we dieper in op het probleem én de oplossing. Want jazeker, die is er met onze EREA-transformatoren heel specifiek voor het laden van elektrische auto’s.

Het probleem met de laadpalen: geen zuivere nulgeleider

De laadsystemen van elektrische wagens zijn gebouwd voor het meest voorkomende elektriciteitsnet in Europa: 3x400V. In België en in verschillende andere Europese landen hebben we ook 3x230V-netten. Bijkomend bij dit type net (3x230V) manifesteert zich een tweede problematiek. Heel concreet: het schoentje knelt bij de afwezigheid van een zuivere nulgeleider. Als gevolg weigeren verschillende laadsystemen het voertuig te laden.

De oplossing: een scheidingstransformator

Om de afwezigheid van een nulgeleider op te lossen, kan je een scheidingstransformator plaatsen. Die zorgt – aan de secundaire zijde – voor een elektrisch gescheiden net ten opzichte van het primaire net en de aarding.

Door bij een monofasige laadpaal transformator een van de geleiders te aarden, kan je een perfecte nulgeleider creëren. Bij een driefasige transformator leg je hiervoor de nulgeleider aan de aarding.

Bekijk de schets “hoe een nulgeleider te creëren in een 3x230V-net” in deze technische paper.

Met andere woorden: zowel een oplossing bij een monofasige aansluiting als in driefasige installaties.

Concrete EREA-oplossingen: EC-reeks en ECT-reeks

Heel specifiek voor het laden van elektrische auto’s hebben we met EREA-transformatoren ontwikkeld die oplaadproblemen bij de meest voorkomende laadsystemen ondervangen:

De onderscheidende eigenschap van deze transformatoren is de lage inschakelstroom (IRC – InRush Current). Dat maakt dat ze meer ijzer en koper bevatten dan hun equivalente standaardtransformator. En ze iets duurder zijn in aankoop.

Heel belangrijk: Daar staat tegenover dat de energieverliezen ook opmerkelijk lager liggen en dat hierdoor de meerkost op enkele jaren wordt gerecupereerd via de energiekost. De Total Cost of Ownership (TCO) van een EC- of ECT-laadpaaltransformator ligt duidelijk lager dan bij een standaardtransformator. Of anders gezegd: de meerprijs verdien jij snel terug.

Kortom, met deze laadpaaltransfo’s kies je voor een oplossing die:

  1. Inschakelstroomarm (IRC),
  2. energiezuinig is en
  3. elke laadstroom tackelt.

Extra technische info over deze laadpaaltransformatoren?

Lees gerust verder:

Toch nog vragen?

Geef ons een seintje. Gewoon bellen of mailen. We helpen je graag naar de juiste transformatoroplossing.

Share this content